Na můj úvodník Co mě naposledy vytočilo mi odpověděl pan Petr R. Manoušek. Abych vám ušetřil čas a nemuseli klikat na odkaz, stručně povím, oč v úvodníku šlo. Reagoval jsem na malé video zhlédnuté na Twitteru. Zachycovalo, jak Holanďané během dvou dnů vybudují podjezd pod dálnicí. Pan Manoušek má s Holandskem osobní zkušenosti a dovolím (on též dovolil) si jeho mail široce ocitovat: Váš dnešní článek o tunelu pod dálnicí v Holandsku mohu potvrdit, že to není žádný podfuk, ale poměrně běžná praxe. V Holandsku totiž pracuji už 22 let - od doby, kdy moji zvonárnu na Zbraslavi zničila povodeň v srpnu 2002. Protože můj dům z r.1658 stojí u původního soutoku Berounky s Vltavou (tj. na nejnižším místě), prošly mi tehdy domem 4 m vody a výrobu zvonů jsem musel zastavit. Vyslechl jsem si tehdy desítky slibů pomoci od všech možných institucí, jenže nikdo nehnul ani prstem. Zato mi pomohli přátelé z holandské zvonárny, kteří místo slibů a radosti z úbytku konkurence mi přinesli klíče od své zvonárny s naprosto nezištnou nabídkou dočasného azylu. Já i oni jsme si tehdy mysleli, že za dva-tři-čtyři roky zase svou dílnu obnovím a mezitím budu své zvony odlévat v jejich dílně v holandském Astenu. Jak je ovšem v Čechách zvykem, dočasnost trvá obvykle navždy. První roky na Zbraslavi zcela chyběla protipovodňová ochrana, takže v r.2006 jsem měl vodu na dvoře i v domě znovu. Někdy kolem roku 2010 dostavěli "ochrannou" zeď a když v r.2013 přišla opět velká voda, zeď se projevila jako nefunkční a já jsem chodil v domě ve vodě potřetí. Kvůli tomu nejde stavbu proti povodni pojistit a bez pojištění v památkově chráněném domě zase nedostanu povolení k obnově dílny - kruh se uzavírá. Kvůli tomu tedy stále jezdím 1-2x měsíčně 850 km do holandské zvonárny stavět a odlévat své zvony, které pak hotové vozím zpět do Čech. No a mezitím sleduji život v Nizozemském království, do něhož také patří již zmíněné opravy dálnic. Probíhá to následovně : poslední auta projíždějí místem opravy v pátek navečer, když už je na místě veškerá technika. Pak se dálnice uzavře (samozřejmě s předem stanovenou objíždkou), okamžitě nastoupí bagry a pracuje se nepřetržitě přes noc i den až do nedělní noci. Pokud tuto cestu používáte jen ve všední dny, v pondělí ráno nepoznáte, že se tam něco dělalo. Nejdelší uzavírku jsem zažil před několika lety : trvala celých 5 týdnů, jednalo se ovšem o kompletní rekonstrukci a obousměrné rozšíření dálnice od Eindhovenu až na belgické hranice směrem na Antverpy v celkové délce 26 km. Já bych v Čechách za tuto dobu neměl ani stavební povolení na kůlnu... Prostě to funguje a podobných příkladů bych z této země mohl uvést více. Pracují zjevně velmi efektivně a nemají tak rozbujelou administrativu. Jo a ještě jedna důležitá věc : stále tam platí podání ruky jako smlouva. Já jsem s Holanďany za více než 30 let nikdy nepotřeboval žádnou písemnou smlouvu, přitom máme za sebou i velké mezinárodní projekty.
Dodatek od Astona Gari má veselou povahu a chování velmi ležérní. Svůj pozitivní vztah ke světu signalizuje mimo jiné i elegantně ohrnutým uchem. Zvesela vstává z pelechu a vida, ucho má naruby. Někdy jí zůstane ohrnuté, ani když otřepe hlavou tím typicky psí, způsobem, který by člověku vyvolal odkrvení mozku a mdlobu. Pejskovi nevadí, zjevně ho těší a Gari pak vypadá ležérně jako máme v představách veselou Pařížanku s baretem na stranu. Dnes měla obě ušiska ohrnutá. Jak se jí to podařilo nevím, hlavu si z toho nedělala.
|