|   
 
 
 
 
  Firma Škoda představila studii nového městského elektromobilu Epiq. Ve stejný den média přinesla informace o prohlášení generálního ředitele automobilky BMW Olivera Zipse. Plánovaný konec spalováků na rok 2035 pokládá za chybu a vyzývá úřady EU, aby povolily fosilní paliva i po tomto datu. Těžko tomu, kdo dnes váhá nad koupí automobilu. Spalovák? Hybrid, a když hybrid, tak jaký? Plné elektro? Co když se ozve víc takových hlasů, jako z Bavorska? Vyvolají povolenky ETS 2 občanské nepokoje, jak někteří předvídají pro příští rok, nejpozději rok 2027? Příliš mnoho otazníků. Dodám k nim povzdech. Věnoval jsem skoro třicet let života sledováním vývoje digitální fotografie, sledováním a propagaci. Dnes v podstatě jiná neexistuje. Analogová na film přežívá jako zábavné hobby pro lidi, kteří si rádi. Statisticky bezvýznamná, praktický užitek pramalý. Rovnováha analog – digitál se začala naklánět ve prospěch digitálu tak někdy kolem roku 2005, po deseti letech po komerčním uvedení digi na trh. Po dalších pěti letech, tedy někdy tak v roce 2010, bylo vymalováno. Za tu dobu nikdy nikoho nenapadlo analogovou fotografii zakazovat a digi dotovat – přestože ze začátku byly digitální fotoaparáty z dnešního hlediska šíleně drahé. Přitom analogová fotografie znamenala silnou ekologickou zátěž. Byla, je a bude na bázi sloučenin stříbra. Byla, jest a bude chemická, tedy její proces má chemický odpad, který snad není přímo toxický, ale o blahodárnosti pro životní prostředí nemůže být řeči. Používá se k výrobě filmů želatina, její výroba je navázaná na živočišnou výrobu, další zátěž. Přesto všechno, opakuji, nikdy nikdo nic nezakazoval a nic nedotoval. Já vím, jsou to jiná měřítka, v energetické spotřebě a zátěži na životní prostředí. A taky vím, že objev skutečně výkonného akumulátoru bude ten game changer. 
Pokud k němu dojde.
 
 
 Pejskové jsou ovšem nadšení. Dostat je odtud je pokaždé náročný úkol. Dost možná, že ztratím jejich přízeň.
 |