|
ČESKÝ POLITICKÝ CIRKUS:
Ptačí vejce
Doslova ptačí vejce zanesla Milada Emmerová svému nástupci, když rozhodla v návalu levicové ušlechtilosti, že pojišťovny zaplatí seniorům nad 65 let očkování proti chřipce. Pojišťovny se okamžitě začaly stavět na zadní, ale to ještě jejich cifršpióni netušili, že někde v dunajské deltě první ptáče začíná chrchlat na ptačí chřipku a že Evropská unie doporučí bezmála půl miliardě občanům svých členských států, aby se nechali očkovat proti ptačí chřipce. Nevadí, že proti ptačí chřipce žádná vakcína není. Stačí prý se očkovat proti obyčejné chřipce, míní český hlavní hygienik. Jak ví, že vakcína proti chřipkovému viru A a B zabere i proti ptačí chřipce? Vědět to nemůže, zato může doporučit nákladné očkování.
Musí to být sladký život akcionáře továrny na léčiva! V globálním světě vznikají nemoci a choroby, o kterých nikdo nikdy neslyšel a o to větší plochu plní na stránkách médií. A kdo by se odvážil říci, že - kupříkladu - ptačí chřipka je humbuk, neřku-li reklamní trik? Byl by vyhlášen za hlupáka a nelidu. Proto se očkujte, vážení. Mladí si to zaplatí sami, starým pojišťovny. Až sleze náplast z vpichu, dočteme se o nové zajímavé chorobě: v Patagónii vypukla hadí kolika, hrozí pandemie!
|
RODINA A PŘÁTELÉ: Zlatá padesátá - reklamy
Včera jsem debatil o billboardech v rádiu a tak mě napadlo,jaké byly reklamy za mho dětství. Zase příspěvek do
seriálu, který je soustředěn zde.
Po celou dobu bolševismu existoval paradoxní jev: co lidi chtěli, nebylo k dostání a co bylo k dostání bylo
mizerné, ošklivé a drahé. Nicméně i tenkrát existovala reklama. Mám na ni z padesátých let jen matné vzpomínky. Tak
například bývaly reklamní nápisy na tramvajích, ačkoli to vypadá,že se takový jev objevil až po převratu. Na
starých hranatých tramvajích bývala pomalovaná prkna na střeše - nad okapem, a na nich byly reklamní nápisy. Byly
reklamní slajdy v kinech, vždy odřené, špinavé. V televizi se reklama objevila až s panem Vajíčkem - onehdy někdo
objevil, že ho vymyslel Eduard Hofman v roce 1969. Pamatuji si na reklamu nových cigaret značky Letka, ty určitě
pocházejí z padesátých let, protože Letky začali moji rodiče kouřit ještě v době, kdy jsme bydleli ve Slapech, tedy
před rokem 1954. Ale sám už nevím, do jaké doby spadají filmové reklamy v kinech, cosi podobného dnešním klipům.
Utkvěl
mi v hlavě jediný.
Pohled na schodiště, na něm pán v klobouku, rozhlíží se, kradmé kroky, ztělesněná obezřetnost.
Komentář: "Pane, vy máte máslo na hlavě!"
Pán se otočí, usměje se, smekne a na hlavně má margarín značky Hera.
Ovšem na co bylo nejvíc reklam, to byl komunismus sám. Pětiletka, úderníci, stachanovci, takovými plakáty byla
republika poseta. A ovšem i útočnými plakáty o imperialistech, o americkém broukovi. Občas se obrázky těchto děl
objevují na webu. Nejsem schopen se na ně dívat s úsměvem. Ostatně na ty nacistické taky ne a ty se vylepovaly v
době, kdy jsem byl na houbách.
|
PSÍ PŘÍHODY: Volání lesa
Bydlíme skoro u lesa. Dělí nás od něho pole a jeden pruh domků v sousední ulici - ta má jednu svoji stranu právě to
pole. Tamtudy vede psí trasa. Tudy se vydáváme s Iris a perspektivně budeme i s Bartem na výpravy ranní, když to jde
i odpolední a večerní. Zvlášť ty večerní a skoro noční Iris velmi baví. Už je všude ticho, tedy - víc ticho, než
přes den, ale Iris asi slyší z lesa zajímavé zvuky. Co chvíli se zastaví a naslouchá. Ulice je vroubena pouličními
lampami, které osvětlují vozovku a jejich záře zasahuje i pole. Pruh světla pomalu mizí, scéna tmavne a les o pár
desítek metrů dál už je černý.
Iris by se tam strašně ráda rozběhla. Je vidět, že ji ty zvuky lákají. Jenže já moc dobře vím, že část těch zvuků pochází od divočáků, kteří tam žijí a Irda to možná ví, možná tuší. Strašně ji to láká, jako je lákavé vše, co je nebezpečné a zapovězené.
Tak pojď, Irdo, půjdeme raději do teplíčka, vybídnu ji.
Tentokrát se nevzpouzí. Jde ráda. A kdyby mohla, vyprávěla by jiným psům: ráda bych ty divočáky z lesa vyhnala,
ale pán nedovolil.