|
ČESKÝ POLITICKÝ CIRKUS:
Zásadový pragmatismus
Cesta do hlubin premiérovy duše, tak by se v úhrnu daly nazvat dva rozsáhlé interview, které poskytl Jiří Paroubek na sklonku týdne představitelům tisku. Méně jasné je to, co jsme v těch hlubinách nalezli. Premiér energicky odmítl nařčení z pragmatismu. To je slovo, kterým se v naší politické hantýrce označuje bezkoncepčnost a nedostatek zásad. Podle sebe Paroubek pragmatikem není, jelikož si dlouhodobě a neochvějně stojí za svými zásadami. Jenomže bohužel není příliš zřetelné, které to jsou.
Na volební program si podle něho budeme muset počkat, až jak dopadnou výzkumy veřejného mínění na podzim. Ty pak nechá Paroubek vědecky prozkoumat a z destilátu namíchá program pro příští volby. Co se týče příští koalice, tam je Paroubek přesnější. Sociální demokracie se stane bohatou nevěstou a ta si vybere partnera, který jí pomůže realizovat program. Ano, ten vědecky odvozený z výsledků podzimních průzkumů, takže ani potenciální ženiši nevědí, co by je čekalo, kdyby se pustili do těchto vdavek. Ani okruh ženichů nevidí Paroubek jasně. Množná dokonce, že půjde o nový liberální subjekt, který se probojuje do sněmovny, aby zaujal místo někdejší ODA a nynější stále ještě Unie. Ve vztahu ke komunistům však není Paroubek tak bezbřeze pragmatický. Šel by s nimi, kdyby byli jiní, prohlašuje opakovaně a prohlásil to i tentokrát. Co když ale jednoho dne prohlásí – komunisté jsou jiní, vždyť to Grebeníček říká pořád? Kéž by toto byla příliš divoká představa!
|
RODINA A PŘÁTELÉ: Dvě návštěvy výstavy (1)
Minulý týden, když byly svátky, v první sváteční den ukrutně pršelo. V ten
nejzapršenější čas jsme si usmyslili jít na výstavu, já, Ljuba a Anna Marie, její dcera
(18 let). Anna Marie, právě tak jako já, chtěla na Gigera do Technického
muzea. Připomenu, že tento švýcarský malíř světově proslul návrhem kosmické potvory ve
filmu Vetřelec (a návrh převzali do všech dalších dílů tohoto filmu). Vytvořil si
vlastní styl, velmi ponurého biomechanismu a my scifisté ho milujeme.
Ukázalo se, že nejenom my scifisté!
Nepamatuju takovou frontu na výstavu, jaká se v hustém dešti vinula od vchodu
technického muzea na Letné! Vzdali jsme to, ale mnoho času nezbývá, výstava bude
otevřená jenom do 13. července. Takže se to povedlo na druhý pokus, v sobotu.
Je to velkolepá výstava ve dvou patrech budovy NTM. Jsou zde vystaveny obrazy i Gigerovy sochy. Musel jsem se smát při pomyšlení, že dílo tohoto giganta odmítl velekněz českého akademismu Milan Knížák, člověk v evropském, natož světovém kontextu zcela bezvýznamný a neznámý, přijmout do své instituce, kterou mu svěřili coby politicky vyslouženou trafiku, a že Gigera nepřipustili ani do prostor Mánesa, kde probíhají často i velmi pokleslé podniky (ostatně, byla tam i výstava Milana Knížáka). Strážci akademismu nesnášejí Gigera, protože Giger je originální, vymyká se z jejich předpisů, jejich kánonů. Není předpisově modernistický. Vytvořil si svůj styl, jímž reaguje na dobu, v níž žijeme. Monumentální obrazová groteska, chmurná, avšak nikoli depresivní, prostoupená symboly a odkazy, to je jeho dílo. Ironicky dokonalé ženy v objetí plazů a zvetešelé techniky, zbraně jež jsou zároveň berlemi, malé děti, které se stávají nábojem pro střelnou zbraň, průnik života a smrti, to všem v Gigerových obrazech je.
Výstava potrvá do středy a věru že to není mnoho času k tomu, abyste ji nepropásli.
Původně jsem chtěl pojednat ještě o té druhé výstavě - Zdeňka Buriana, ale o ní až zítra.
|
PSÍ PŘÍHODY: Znovu Bílý Fantom
V pátek jsem tu psal o psovi boxerovi Bílém Fantómovi. Je to pes, kterého Bart
respektuje. Utkal by se s ním, kdyby to muselo být, ale přeje si, aby k tomu nikdy
nedošlo. Včera jsem se o tom zase přesvědčil. Šli jsme na procházku kolem sokolského
stadionu Mrázovka a Bílý Fantom stál u plotu. Tichý, stál a díval se na Barta.
Bart, aby si nezadal, předstíral, že o něm neví. Hleděl si svého, očuchával
nějaké trsy trávy na trávníku, pokropil nohu od lavičky, koukal dolů na cestu vedoucí v
Bertramce. Není možné, aby o BF nevěděl, on, který je schopen zvětřit psa na čtvrt
kilometru!
Když jsme šli nazpátky, Bart zapomněl, kde Bílý Fantom prve stál a šel těsně u
plotu stadionu. No a Fantom stál tam, kde jsme ho nechali. To už nešlo předstírat, že
ho nevidí.
Bart šel, zježený a ani nehlesl. Jen po nějaké chvíli se mu ozvalo z hrdla tiché.,
velmi temné vrčení a také Bílý Fantom temně vrčel. Ne moc nahlas, spíš jako pro sebe.
Asi taky ví, že by na Bartovi narazil na tvrdou vodu.
Když bojují dva tygři, jeden skončí mrtev a druhý těžce raněn, tvrdí staré čínské
přísloví a toto je ztělesnění oné prastaré situace. Chvála bohu za ty ploty, ještě že je
máme. Někdy. Leckdy, Mnohdy. Skoro pořád.