|
ČESKÝ POLITICKÝ CIRKUS: Grossova aféra
V knížkách pojednávajících o moderních českých dějinách bude to, co prožíváme a dožíváme,
s největší pravděpodobností zaznamenáno jako "Grossova aféra". Nikoli jako "velikonoční
krize" nebo "koaliční schisma". Na pozadí Grossovy aféry se odehrávalo cosi, co jako
vládní krize vypadalo a jako taková se označovalo. Ovšem hybatelem byl Gross, do poslední
chvíle. Důslednost je to obdivuhodná. Po celý den, který následoval po nočním zasedání
tří stran vysílal Gross signály rozsévající zmatek a nejistotu. Kuloáry hučely dohady,
zdali Gross odvolá co odvolal a nepodepíše co slíbil podepsat. Jeho zmatení stoupenci,
vrávorající po vratké socdemácké lodi, se při takových poryvech ocitali v náručí
Škromachových a Kavanových lidí. Kdo by v takové chvíli myslel na volnou koalici a na
protikomunistickou pojistku. Pak ovšem nemohla dohoda dopadnout jinak. Z dohody se stala
nedohoda. Grossův koncept "co jsem řekl neplatí" byl stvrzen rozhodnutím předsednictva.
Za standardních okolností by takový vývoj vyvolal pochyby o důvěryhodnosti, v daném
případě vedení sociální demokracie. Za stávajících okolností řekneme jenom - ano, toto ke
Grossově aféře patří. Předsednictvo sociální demokracie udělalo z Grosse hadrového
panáka. Zvenku nahlíženo do politického akvária, hlavní slovo zde má Škromach. Vysloveně
řekl, že chce "Grossovu vládu" a ta že by měla žádat o důvěru. Koho? To nahlas neřekl, ale
jiná odpověď není: komunisty. Loutková vláda, to je varianta, které jsme po čtvrtku zase
o krok blíž. Bude pak na voličích, zdali budou komunistické poskoky volit, nebo je
nechají padnout. Ale do té doby může uplynout ještě mnoho vody.
|
RODINA A PŘÁTELÉ: Do kina - Božská Julie
Ano, šel jsem do kina na film, který vůbec není sci-fi. To proto, že jsem před
lety viděl báječný film Julie, ty jsi kouzelná a četl knihu Somerseta Maughama, podle
níž byl tenkrát ten film i ten nový natočen. Je to film o milostném troj a víceúhelníku,
postavený na osobnosti herečky zralého věku, která se zaplete s mladíkem a ten ji
zklame. Julii hraje Annetta Bening, film režíroval István Szabó (je to britsko -
kanadsko - maďarská koprodukce).
Annetta Bening je ve skvělé formě, je to opravdu ta okouzlující herečka, trochu
pózérka s ohromně silnou lidskou stránkou. Ta vyniká skoro stoprocentně, když je Julie
se svou garderobiérkou Evie (Juliet Stevenson). Tahle vedlejší role je tak skvěle
zahraná, že skoro stojí jít do kina se podívat na Juliet! Oklamaný manžel, takto
ředitel divadla v němž Julie hraje, je v podání Jeremy Ironse, milence Toma hraje
mladý, nikterak mužný (prý je to naschvál) Shaun Evans.
Srovnání s původní černobílou verzí (nikde jsem nenašel na webu ani stopy po ní a
nevím, jak se jmenovala v anglickém originále) vychází v neprospěch verze nové.
Ta stará, to bylo čisté milostné drama (či komedie, nikdo se tam nezabije, neoběsí,
neskočí z mostu) o herečce, kterou zklame milenec a ona mu to pak dá sežrat.
Tento příběh je mnohem košatější, nebo rozplizlejší. Vyskytuje se tu duch -
fantóm, stín starého herce, který Julii učil hrát. Jeho role je nepochopitelná až do
závěrečné scény, kdy Julie podrazí svoji mladičkou sokyni. Ona se totiž zachová jako
podlá podraznice (Julie) a laskavý divák by byl zmaten a nechápal by, co ta ženská
blbne, jenže je tu ten duch, který se tváří mazaně a pomrkává, takže se z toho dozvíme,
že je všechno v pořádku. V původní verzi nebylo potřeba ani duchů, ani podrazů: Julie
prostě byla kouzelná a utřela sokyni i bez podpásových ran! To pak bylo čisté
vítězství bez pachuti neslušnosti, která je zde víc než výrazná. Aby film byl
peprnější, je sem zanesen neústrojný homosexuální motiv. Ve staré verzi se Julie
rozhodne dát svému letitému platonickému ctiteli, jenže on je na platoniku za ta léta
tak zvyklý, že si nevšimne, kolik uhodilo! V nové verzi se platonik přizná, že
je gay a Julie "se vesele směje". Buééé. No a když se tam pak naznačuje, že zteplal i
její synek, pak nezbývá než kroutit hlavou. Do toho pak Szabó přimísil politickou
aktualitu z roku 1938, taky zhola zbytečně.
Film špatný není, stojí za to na něj jít, zvláště pak je skvělá Annette Bening. Szabó ale zbytečně moc čaroval, kdyby příběh nechal tak, jak ho napsal, udělal by líp.
|
PSÍ PŘÍHODY: Závody v mazlení
Jsou to šelmy a přece se rády mazlí. Někdy z toho vyplývají obtížné situace. Jako dneska.
Sedím u počítače a píšu. Tedy, vytvářím složitý multimediální projekt, chce to
trochu soustředění (hodně soustředění), mám osm různých dílčích aplikací na dvou
monitorech a z toho spřádám něco, co by mělo zaujmout lidi na Interkameře, výstavě
fototechniky, která dnes začíná na Výstavišti v Holešovicích.
Tuto chvíli volí Iris, aby se přišla pomazlit. Strčí hlavu pod opěradlo křesla a
tiskne mi ji do klína. Musím ji hladit, ona se pokouší mi vylézt na klín. To samozřejmě
neunikne Bartově pozornosti. Okamžitě přiběhne a chce se taky mazlit. Strčí mi do klína
svou obrovskou lebku a odstrčí iris. Zhrzená Iris se pokusí odejít, ale nejde to jinak,
než že ona podejde Barta, jako by šla pod mostem.
Když odejde Iris, Bart ztrácí zájem o mazlení a odchází, čehož využívá Iris, přijde a
mazlí se a hra se opakuje.
Jak to, že jsem byl schopen zaznamenat toto svědectví?
Je noc, Měsíc dorůstá a pejskové spinkají a zdá se jim, že jsou velcí lovci a loví
mamuty na širých pláních a rvou se (vítězně) s tygry šavlozubými.
Mulískové z nich budou zase až ráno..