|
ČESKÝ POLITICKÝ CIRKUS: Kartáč pro prezidenta (policejního)
Kartáč policejnímu prezidentovi Kolářovi dali při čtvrtečním slyšení poslanci na schůzi
sněmovního branného výboru. Tématem byly odposlechy. Hlavně pro opoziční ODS jsou
odposlechy velké téma a přidal se k ní i nezbytný Miroslav Kalousek, který extra kvůli
tomu na schůzi přišel. Policie podle něho porušuje principy demokratického právního
státu, jelikož se vlamuje do svatého soukromí.
Některé momenty této debaty jsou vskutku groteskní. Tak například se poslanci
pozastavují nad tím, že je odposloucháván člověk, který není součástí vyšetřování,
ale vyšetřovaná osoba mu telefonuje. Jak se má odposlouchávat člověk, který je
podezřelý a zatelefonuje třeba mně? To mě má policista stříhnout nebo vygumovat? Další
podiv je nad tím, že nesledovaná leč odposlouchávaná osoba se nedozví, že byla
odposlouchávána. Kdy má být informována? Až vyšetření skončí? Nebo hned? Nebo až po
soudním rozsudku?
Když je na stole debata na nějaké "žhavé téma", ptejme se, zdali je to opravdu
reálné téma. Budou poslanci ODS tak spravedliví a horliví, až bude ministrem vnitra
jejich člověk? Až si dosadí do křesla policejního prezidenta svého věrného? Na to jsem
velmi zvědav, podobně jako jsem zvědav na rušení ministerstev ze strany ODS.
Bylo to zločinné a hnusné, když nás odposlouchávala StB, tato banditská organizace,
dodnes nepotrestaná a ponechaná na pokoji. Za patnáct let od pádu bolševismu se
provalilo několik "odposlechových afér" - ze strany politiků, obvykle to skončilo
fiaskem a trapností. Pan prezident Klaus není spokojen s předloženou analýzou
policejních odposlechů. Jeho věrní by měli předložit analýzu zneužitých
odposlechů.
Je také otázka, jak se na odposlechy dívá veřejnost. Ve veřejné diskusi dostal ve
čtvrtek v rozhlase kartáč poslanec Vidím. Na něho se lidé vrhli, že ODS se staví proti
všemu, co by mělo podpořit stíhání zločinců. Zajímavý názor, který by se mohl v roce
2006 promítnout i v parlamentních volbách. Na lidi navíc udělal příznivý dojem výsledek
odposlechů - totiž proval korupční aféry ve fotbale. A občané si uvědomují, že žijeme
ve státě, kde je deset miliónů obyvatel a jedenáct miliónů mobilních telefonů. Gaunerů
je kolem nás hodně. Jejich svaté soukromí není pro občana zas tak svaté, jako
Miroslavovi Kalouskovi. A jsou-li to gauneři, to se bohužel pozná mimo jiné i tím, že
se na ně nasadí odposlech.
Třeba si policie opravdu zjednodušuje práci. Třeba je to opravdu špatnost a unfair
hra. Zvolme tedy ODS a ona nám nadělí ministra vnitra a - bezpochyby - se vymění i
vedení policie (i na to buďme zvědavi, jelikož vedení policie by mělo být politicky
imunní a mělo by přežít střídání vlády) a pak nastane to lámání chleba. Jak to bude s
odposlechy potom?
|
RODINA A PŘÁTELÉ: Zlatá padesátá - Auta 3
Vzpomínání a dobu mého dětství, jak se uchovalo ve spižírně paměti. Celý seriál je zde.
Posledně jsem tu psal o autech,jaká jsem v dětství vídal na ulici. To jsem ještě
zapomněl na vyhynulé značky, jako byl Borgward nebo Panhard. Nakousl jsem ale i
domácí výrobu, nejdřív to byly tudory (nástupce škoda popularu), pak sedany a konečně
spartaky a octavie, to vše od škody.
Tatra vyráběla skvělé "osmičky", později tatraplány, klasicky papalášské auto, jež
nahradila T603. Ovšem ten hnusný stalinský režim, ten je nerozlučně spjat s tatraplánem,
v něm taky jezdili ti mužové v kožených kabátech, soudruzi zatýkající soudruhy, a
samozřejmě ještě raději nesoudruhy.
Po celou dobu režimu byly problémy s výrobou aut. Vždy byl pořadník a navíc
byly poukazy. Kdo nechtěl čekat několik let v pořadí, mohl se zasloužit a
pak dostal poukaz od závodní organizace KSČ a pod.
Do republiky se vozila i auta ze Západu- jedny z prvních byly renaulty 4CV a fiaty
600. Jednou psali ve Večerní Praze, že jsou problémy s výrobou škodovky spartaka a že
ti, co jsou v pořadníku na forhontě, mají na vybranou, zdali budou čekat anebo zda se
spokojí jako náhradním řešením s fordem anglií.
Tenkrát jsem si říkal, jestli byl někdo tak blbej a počkal si na spartaka a nevzal
toho forda. Zajímá mě to ostatně dodnes.
Ta auta stála - nominálně - velmi málo, kolem dvaceti tisíc. Ovšem platy byly taky
hodně nízké, kolem tisícovky. Těžko ale posuzovat, do jaké míry byly automobily
"dosažitelné" normálnímu člověku. Každopádně, aut bylo pramálo. Vzpomínám, jak jsem
jednou stál s tatínkem na rampě Muzea na Václavském náměstí a dělali si statistiku:
průměrně jela po Václavské náměstí, po celém náměstí, současně tři auta a
to bylo v době dávno před tím, než kridioti na magistrátě zničili dopravu ve městě a
mohlo se jezdit všude (včetně Karlova mostu, což bylo, uznávám, velmi kuriózní).
|
PSÍ PŘÍHODY: Pes a zimní pneumatiky
Pes má na nohou univerzální obutí. Nevěříte? Otestujte si to na Bartovi. Je to jednoduchý
test. Stačí vyjít si s Bartem na Mrázovku. Jdu po rovné, ovšem do hladka ušlapané
vozovce, Bart brouzdá po zasněženém chodníku. Jeho čuchací zájmy jsou, zdá se, na sněhu
ještě silnější, než bez sněhu. Pachových zdrojů je málo a když už na některý padne, stojí
to za to! Postaví se, zaboří čumák a čmuchá a čmuchá a čmuchá.
A já stojím jak Ypsilon a mrznu a mrznu a mrznu.
Když mě to omrzí (nebo spíš umrzí?), zatáhnu za vodítko. Bart nic. Zatáhnu víc. Bart
nic. Zatáhnu veškerou silou. Spíš bych odtáhl svatého Václava i s koněm z jeho soklu, než
Barta. No a pak mi začnou prokluzovat podrážky a je po tahu.
Pikantní je, že já mám zimní obutí, kdežto Bart má celoroční univerzál.
Ovšem, na rozdíl od mne má náhon na všechny čtyři. Bart je 4WD.
NEVIDITELNÝ PES
EUROPE'S
ZVÍŘETNÍK
VĚDA
SCI-FI