ČESKÝ POLITICKÝ CIRKUS: Pravý význam školy
Všechny tyto diskuse se ale omezují toliko na vlastní výuku, na osnovy a na vyučovací metody - a mlčí o tom skrytém, avšak důležitějším působení školy. Co mám na mysli, vyplyne z následujícího.
Ze školy si ale všichni odnášíme ještě něco jiného, co není na první pohled tak vidět, ale o to je důležitější. Ve škole a nikde jinde se učíme, že člověk, než může promluvit, se musí přihlásit o slovo, že nejsme jediní na světě - ta rodinná princátka obdivovaná babičkami, učíme se pravidelně někam a včas chodit a tam pracovat, učíme se nést závazky, učíme se mezilidské komunikaci a kázni, která je předpokladem ohledu na ty ostatní. Toto vše - socializační působení školy - je pak tím hlavním, co nezapomínáme a co si ze školy odnášíme natrvalo a co, nikoli znalosti, z nás v pravém slova smyslu dělá lidi.
Je pak otřesné - a jinak se to nazvat nedá - že za celých těch více než 10 let, co se o školství v médiích diskutuje, jsem nikde - ministerskými úředníky a pedagogickými experty počínaje a řadovými učiteli konče - nezaznamenal byť jen náznak diskuse ohledně socializačního působení školy - jak se změna osnov a stylu výuky může promítnout do tohoto faktoru. Kupříkladu známkování. Mnozí žádají, aby bylo nahrazeno slovním hodnocením, neboť známkování stresuje děti. Není ale známkování prvním hodnotovým systémem, s nímž se dítě setkává a který ho psychicky připravuje na hodnotové systémy, jimiž je naše civilizace prosycena? Nepromítne se odbourání školního známkování do vzrůstu počtu nezaměstnatelných lidí, kteří pak nebudou schopni se vypořádat se stresujícím faktorem platových tříd, s tím, že kolega má ve vyšší platové třídě více peněz a není jenom slovně lépe hodnocen? A není stejně tak zavrhované memorování údajů spíše než pro zisk znalostí nutné pro cvičení paměti a hlavně nástrojem osvojení si žádoucích morálně-volních vlastností - vytrvalosti a houževnatosti?
Neznám a ani nemohu znát odpovědi na nadhozené otázky. Jenom se mi jeví krajně nezodpovědné je opomíjet. Socializační role školy, ve které spočívá její skutečný civilizační význam, je příliš vážná věc na to, aby se s ní takto hazardovalo.
Mrož
RODINA A PŘÁTELÉ: Atrakce na Interkameře
Atrakcí jsou například dva motocykly Harley Davidson, které tu vidíte na stánku
Fotolabu. Lidé se nechávají v sedle motocyklu fotit a je o tu atrakci velký zájem. Taky se
o ně zajímám - jestli někdo bude mít ten dobrý nápad, že stroj nastartuje během mé
přednášky (mám tu na výstavě dvě i dnes, v poslední den). To je těžko k uvěření, jak špatně
se přednáší, když do toho řve harley! Hůř se mi přednášelo jen v ten moment, kdy řvaly
oba harleye a do toho spustila pozounérská kapela.
Tradiční interkamerovou atrakcí je focení mladých dam, které jsou právě pomalovávány na
holém těle. Slouží tedy coby plátno, nebo kůže, nazvěte to po libosti. Nevšiml jsem si, jak
to bylo předloni, ale letos ony dámy-plátno mají prsa přelepená flastrem. Což je téma pro
úvahu, co je to vlastně nahota. Dáma v bikinkách je oblečená, to dá rozum. Dáma v
minibikinkách je taky oblečená. Kdyby měla kolem hrudi a přes rozkrok vedený provázek, byla
by oblečená, nebo nahá? Kde je hranice?
PSÍ PŘÍHODY: Všechno nejlepší, Ireno!
|