Jde o areál Líně, letiště u Plzně, uvažovalo se o tomto místě, že zde Volkswagen postaví gigafactory, tedy obří továrnu na baterie do elektroaut. Zprávou dne 8. prosince je oznámení, že rozhodnutí odkládá, mimo jiné kvůli dramatickému nárůstu cen energií. Bezesporu rozhodnutí o stavbě nebo opuštění takové továrny je strategické, nejvyšší třídy. Zvláštní ale je formulace, že mimo jiné kvůli dramatickým vzestupům cen energií. Tiskové prohlášení se zmiňuje o týdnech a měsících. Nelze čekat, že během týdnů a měsíců se situace změní k lepšímu, tedy že se vrátí do starých časů, které už teď můžeme považovat za idylickou předválečnou dobu. Německá sázka na občasné zdroje energie zálohované plynem z Ruska selhala. Toto už nikdy nebude fungovat. Energie, tím je především myšlena elektřina, prostě bude dražší a než se podaří nastartovat nějaký naprosto jiný koncept, uplyne – těžko odhadovat – ale doba kratší deseti let sotva. Jak to bude v té době s elektromobilitou? Jak to bude se závislostí na bateriích na chemickém základu, využívajících zdrojů z Číny? Dnes už je asi jen málo soudných lidí, kteří by sázeli na ropu, plyn a uhlí. Od fosilních paliv je třeba odejít už z čistého pudu sebezáchovy. Udělat se to musí, ale půjde to jinou cestou, než úřednickými a politickými regulacemi od zeleného stolu pod tlakem poblázněných teenagerů přilepených k impresionistickým obrazům. Z Wolfsburgu přišel signál, že se tam přemýšlí, a to je znamení dobré.
Prezidentské volby
Včera byla první středa v měsíci, tudíž zkouška sirén. Jakmile sirény začnou, pejskové štěkají. Tak i tentokrát, obě dámy se rozčilovaly, štěkaly a skákaly a dávaly najevo, že půjdou zdroj zvuku zakousnout. Nějak se stalo, že jsem si zkoušky sirén poprvé od začátku války všiml. Nebudu rozvádět, co mi táhlo hlavou. Zahnal jsem oba pejsky zpátky na pelíšky, přikryl dekou a přál jsem si, aby to tak navždy zůstalo. Jinde to tak nemají. |