Evropsky významná továrna na akumulátory pro elektromobily by mohla vzniknout v Líních u Plzně, vb areálu nynějšího letiště. Kde kdo se z toho může posrat. Jako vždycky, když se náhodou něco stane a hrozí nebezpečí, že by snad v Česku mělo vzniknout něco velkolepého, hranice Česka přesahujícího. V devadesátých létech se takto podařilo zadusit projekt na mezinárodní uzel nákladní letecké dopravy v areálu vojenského prostoru v Ralsku. Vždycky je kvůli všemu řev, tudíž po třiceti letech od pádu bolševika nemáme dálniční síť ani železniční síť. Ze škodovky se stala světově významná značka díky vládě Petra Pitharta. Kdyby to bývala nestihla, copak by asi dnes v Boleslavi bylo. Nicméně zpátky ke gigafactory a Plzni. Místo je pro Volkswagen, tedy investora, zajímavé blízkostí dálnice a více méně rozumně fungující železniční trati, to jen pro ilustraci, jak strašně nám škodí, že ekologisté znemožňují přivést dopravní infrastrukturu na evropskou úroveň: doslova nás ožebračují. Jestliže tedy máme to myslet s elektromobilitou vážně, pak je gigafactory skutečně obrovská příležitost a vláda se k tomu chová rozumně: dává souhlas, ovšem s podmínkou, že VW opravdu podepíše kontrakt. Do té doby se v Líních nerýpne do země. Postoj vlády je třeba pochválit nejen z hlediska elementární opatrnosti. Elegantně totiž přesouvá míč na druhou stranu hřiště. Milý Volkswagene, je to teď na tvém rozhodnutí, vzkazuje vlády. Chceš to opravdu? Současné energetické drama totiž staví celý ten tanec kolem elektromobility do jiného světla, než toho růžového vrhaného zelenými reflektory. Opravdu je elektromobilita správná cesta za situace, kdy přemýšlím před vstupem na hajzl, jestli si mám rozsvítit, když se do mísy při čurání trefím i potmě? V našem desetimilionovém národě je šest milionů osobních automobilů. Vzhledem na životnost by – odhadujem střízlivě – polovina měla být elektrická, tedy tři miliony. Budeme mít dost větrníků, aby je vrtulemi uvedly v pohyb? Mé pochyby v tomto smyslu jsou dlouhodobé a nejednou jsem je na tomto místě vyjádřil. Význam nemají žádný. Pochybnosti ale přicházejí i z centrály samotného Volkswagenu. Pokud tedy by se měla elektromobilita realizovat a zákaz prodeje aut se spalovacím motorem je za nepříliš vzdálenými dveřmi, gigafactory jsou nutností a pokud o příležitost mít jednu takovou (a vše na ni navazující, jen si vezměte, co všechno je navázáno na škodovku), zaříznutí Líní by bylo idiotstvím. Úkolu se rádi ujmou Poláci, ti, jak to vypadá, se chovají ve většině případů rozumněji než my (v otázce potratů je moc nechápu,ale to patří do zcela jiného soudku). Současná krize ale přestavuje směry reflektorů a stanoviště kamer. Dovedl bych si představit jiný směr, velmi regulativní: limity na váhu a rozměry aut a povolenou spotřebu. Kristapána, jezdím v autě od roku 1962, tehdy auta vážila osm metráků a šířku měla metr pade, komu to tenkrát vadilo?
Ano, mrzlo, ráno byl šedivák na trávě a na střechách aut. Nora chodí ráno čurat (Gari to vydrží až na procházku). Jdeme, otevřu dveře, Nora vystrčí čumák a hned ho zasune a s úžasem na mě hledí.
|