Památce německého ovčáka Gordona (*23.4.1984, +5.3.1996), který
mě přivedl k poznání, že události světové, domácí, rodinné a psí mají ze
zřetele věčnosti stejný význam. Neviditelného psa dovedl dělat způsobem,
jaký jeho nástupce rottweiler Bart zatím neumí napodobit.
|
|
O Hyeně:
Tato verze Neviditelného psa navazuje na původní koncepci z roku 1996; autor textů a obrázků je vydavatel NP Ondřej Neff. Odkazy na sekce a jednotlivé rubriky vedou do plné verze NP. Pokud máte zájem o čtení jen této verze psa, zaznamenejte si její adresu do bookmarků (oblíbených adres).
|
|
|
Zlatá padesátá
Ondřej Neff: Vzpomínání na dětská léta - Slapy, Dobříš, Žižkov, jak se to uchovalo v mlze paměti
|
1/Životní styl
[*] 2/ Rádio / Až to rupne / Cigarety
[*] 3/ Mladá móda / Slapská přehrada
[*] 4/ Strach / Přituhuje
[*] 5/ Mandelinka bramborová
[*] 6/ Dobříš v padesátých létech / Malířka Myška
[*] 7/ Zlý kluk Kadeřábek
[*] 8/ Zábava
[*] 9/ V Praze / Žižkov
[*] 10/ Škola / Školní výlet
[*] 11/ Politika
[*] 12/ Nábrdle
[*] 13/ Žvejkačky
[*] 14/ Pionýr
[*] 15/ Dětské hry
[*] 16/ Punčocháče
[*] 17/ Tramvaje - konduktéři
[*] 18/ Šumáky
[*] 19/ Pražírna kávy
[*] 20/ Jaká jezdila auta
[*] 21/ Tři králové
[*] 22/ Zmrzlina
[*] 23/ Měnová reforma
[*] 24/ Sodovky
[*] 25/ Sportovní střelnice
[*] 26/ Hračky samo domo
[*] 27/ Gramofony
[*] 28/ Sovětští vynálezci
[*] 29/ Sovětské filmy
[*] 30/ Sáňkování v Riegráku
[*] 31/ Mlácení žen
[*] 32/ Život na Žižkově
[*] 33/ Stalinův pomník
[*] 34/ Kedsky
[*] 35/ Čepice
[*] 36/ Závod míru
[*] 37/ Muzika, písničky
[*] 38/ Kupované hračky
[*] 39/ Kulaci a šmelináři
[*] 40/ Veřejné osvětlení
[*] 41/ Trpaslíci na zahrádce
[*] 42/ Stonání
[*] 43/ Kdy to rupne
[*] 44/ Vesnické funusy
[*] 45/ Plynové masky
[*] 46/ Zemědělské stroje
[*] 47/ Jízdní kola
[*] 48/ O mlékárnách
[*] 49/ Cigarety a kafe, taky banány
[*] 50/ Autobusy a vlečňáky
[*] 51/ Staré časopisy
[*] 52/ Korejská válka
[*] 53/ Taxíky
[*] 54/ Telefon
[*] 55/ Tělesné tresty
[*] 56/ Vesmír
[*] 57/ Vesmír 2
[*] 58/ Imperialisté a krize
[*] 59/ Pečení chleba
[*] 60/ Nudle u nosu
[*] 61/ Dráteníci
[*] 62/ Sportovní pytle
[*] 63/ Vodovod
[*] 64/ Kýnka a čeeser
[*] 65/ Televize
[*] 66/ Vánoce
[*] 67/ Silvestr
[*] 68/ Televize 2
[*] 69/ Postižení lidé
[*] 70/ Auta 2
[*] 71/ Auta 3
[*] 72/ Elektrická hračka
[*] 73/ Lyžování
[*] 74/ Holič
[*] 75/ Holič 2
[*] 76/ Kadeřník2
[*] 77/ Zima
[*] 78/ Led a chlazení
[*] 79/ Dlažba a dlaždiči
[*] 80/ Verneovky a jiné knížky
[*] 81/ Noviny
[*] 82/ Řemesla - kovář
[*] 83/ Přehlídka na Letné
[*] 84/ Dobytčáky
[*] 85/ Knížky sci-fi
[*] 86/ Parní lokotky
[*] 87/ Praní prádla
[*] 88/ Plynové lampy
[*] 89/ Chrousti
[*] 90/ Spartakiáda
[*] 91/ Lidské vztahy
[*] 92/ Stereokino
[*] 93/ Rock´n roll
[*] 94/ Řemeslníci
[*] 95/ Holčičí kufříčky
[*] 96/ Škola
[*] 97/ Mouchy
[*] 98/ EXPO 58
[*] 99/ Pád Berlína
[*] 100/ Šlauch od plynu
[*] 101/ Reklamy
[*] 102/ Les
|
Pád Berlína
Do vyprávění o době mého dětství zabloudil tento příspěvek celkem náhodou. Získal jsem na dvou DVD film Pád Berlína, který jsem viděl jako malý kluk a od té doby nikdy. Do vyprávění o době mého dětství zabloudil tento příspěvek celkem náhodou. Získal jsem na dvou DVD film Pád Berlína, který jsem viděl jako malý kluk a od té doby nikdy. Byl to zřejmě nejprestižnější projekt pozdně stalinské filmové kinematografie. Jeho děj je obsažen v titulku. Po smrti Stalinově byl prý upraven a vystříhán, aby v něm Stalin nebyl. Tak tohle si nedovedu představit už vůbec: film pojímá světovou válku jako čistě osobní souboj Stalina s Hitlerem!
Celé je to pojato jako sled symbolických obrazů. Hrdina, slévač-úderník a rekordman (ve slévání) Aljoša, hrdinka – Nataša. Film začíná tím, že Aljoša zlomí v huti rekord a je přijat Stalinem. Co dělá Stalin? Nalézáme ho v mladém sadu, kde okopává jabloně. Aljoša je zmaten, když vidí Stalina, ustoupí do záhonu růží a Vůdce ho odtud s úsměvem vyvede.
Pak přijde válka. Na tuhle scénu – jako jednu z mála, jsem si z dětství pamatoval, bylo mi tenkrát pět, šest let, když jsem film viděl: Aljoša s Natašou se procházejí v polích, načež přiletí letadla a začnou pole bombardovat. Pamatuju se, že už tenkrát mi bylo divné, proč jsou Němci tak hloupí a bombardují lán žita! Aljoša jde na frontu – a Natašu Němci zavřou do koncentráku a celý film ji nevidíme.
Nebudu líčit všechny peripetie – jen to zmíním, že v několika epizodách je vidět zrádcovskou činnost hlavně Angličanů, kteří Hitlera v jeho válce proti Stalinovi podporují. Nic jim to není platné, Stalin vede svá vojska od jednoho vítězství k druhému – s absolutním klidem a rozvahou, kdežto Hitler, na začátku třeštivě radostný, se propadá do stále děsivějších depresí. Film vrcholí, když se Hitler v bunkru žení s Evou Braunovou a nechá zatopit metro (i na to jsem si z dětství pamatoval), načež Jegorov s Kantariou vztyčí rudý prapor nad Berlínem a nastává jásot a oslavy.
Načež letí velké letadlo provázené stíhačkami, ano, je to Stalin! Všichni utíkají ho vítat, v první řadě Aljoša a spousta dalších lidí, včetně osvobozených koncentráčníků. A kdo zde náhodou? Samozřejmě osvobozená Nataša, čirou náhodou. Stalin vystoupí z auta a Aljoša s Natašou ho přicházejí přivítat. Nataša se ho zeptá, zdali ho smí políbit, on svolí – a ona ho cudně políbí na hruď. Pohledem na klidnou, moudrou, dobrotivou tvář Josifa Visarionoviče film končí.
Pro našince je zajímavá i role Jana Wericha. Jako kuriozita se vyprávělo, že se Werich mihnul v Pádu Berlína a bralo se , jako že to bylo jeho nějaké rošťáctví. Nikoli. Hraje tam jednu z nejvýznamnějších rolí, hraje Goringa a je prakticky v každé scéně, kde se vyskytuje i Hitler. A právě on vyjednává se zrádnými Angličany dodávky přísad do oceli. Musel se svoji roli naučit v ruštině a hraje ji pilně, přičinlivě.
Nad tímto filmem jsem si uvědomil drtivost propagandistické mašinérie, tu dokonalost v umění vymývání mozků, vytváření mýtů a spřádání lži. Tam nebylo jediné filmové okénko, které by nebylo čistou lží. Opravdu, pozoruhodné kinematografické dílo.
30.9. 2005