|
ČESKÝ POLITICKÝ CIRKUS:
Soudnost jako politický jev
Jsou to nepochybně napínavé závody. Sociální demokracie dotahuje ve výzkumech
voličských
preferencí ODS. Ta už má jen pětiprocentní náskok a lidovci klesají k osudné
pětiprocentní hranici. Sociální demokracie zřejmě ujídá hlasy komunistům a lidovcům.
Politologové nás zítra budou živit učenými rozbory, proč to tak je. Kdyby byli upřímní,
asi by museli říct: ve veřejné náladě se nikdo nevyzná. Zřejmě je na tom dobře ten, kdo
dovede davy hlučně oslovit, a to se momentálně daří více Paroubkovi než Topolánkovi. S
tím, jestli se budeme mít v příštím období líp nebo hůř to nemá vůbec nic společného.
Tyhle průzkumy, to je vypečený prvek v demokratickém systému. Je to něco jako výzkum
sledování televize. To také nevypovídá nic o kvalitě programu, jenže o vysokou
"sledovanost" stojí i ty televize, které tvrdí, že o něj nestojí.
V politice je to mnohem složitější. Kdyby se výzkumy dělaly někde v skrytu, v
laboratoři, byla by to věda. Ony se ale dělají veřejně a tudíž je to
politika, protože ovlivňují zpětně další vývoj. Věcné argumenty zřejmě nehrají
roli. Hlavní argument pravice proti sociální demokracii je život na dluh. Ten
dluh
někdo jednou bude muset zaplatit. V dobách tučných je dobře dluhy platit a ne je
zvyšovat. Toto jsou věcné argumenty, avšak nehrají, jak se zdá, roli. Sociální
demokraté jsou teď na nejlepší cestě ve spojenectví s komunisty schválit zákoník práce,
který bude mít pro hospodářský vývoj efekt torpéda pod čarou ponoru. Soudný člověk se
přece musí vyděsit, že odbory diktují zákoník práce.
Soudný člověk se jistě děsí. Ale víte, v čem je potíž?
Soudných lidí je málo. Řečeno vědecky,soudnost je statisticky bezvýznamný prvek.
|
RODINA A PŘÁTELÉ: Zlatá padesátá - EXPO 58
Další díl mého seriálu vzpomínek na dobu dětství, celý seriál je zde.
EXPO58je název světové výstavy, která se konala v roce 1958 v Bruselu. Do té doby
propaganda komunistického režimu představovala Západ jako bezútěšnou krajinu
bídy, utrpení a hysterických příprav na válku (ostatně, ono to trvalo až do koce režimu
- nikdy nezapomenu na úryvek dokumentárního filmu, který jsem zahlédl v televizi -
ukazovali les na Šumavě a komentátor děl: Tady končí svět. O půl kilometru dál je
západní Německo.). PO Stalinově smrti nastalo jakési tání a režimu bylo povoleno z
Moskvy zúčastnit se národní expozicí světové výstavy v Bruselu - té výstavy, z níž
dodnes Bruselu zůstalo Atomium, obdoba Eiffelovky v Paříži. Mimochodem, Atomium...
Dovedete si představit, že by v dnešní době politické korektnosti a ekoteroru se někdo
odvážil zvolit jako symbol světové výstavy atom?
Režim tenkrát nasadil nejlepší výtvarníky a architekty a ti opravdu vytvořili
Potěmkinovu vesnici, obraz svěžího ducha a zábavných nápadů, tedy něčeho, co v
komunistickém režimu fakticky neexistovalo, jen v mála izolovaných kontrolovaných
enklávách a ovšem i v undergroundu, který ale neměl šanci se dostat na povrch.
Nicméně režim za to zaplatil. Tím, že prorazil díru do plotu z ostnatého drátu a
připustil, že Západ může být v jistém smyslu nějak snad i trošku pozitivní, vyvolal
zvědavost a chuť na prorážení dalších děr. Brusel, to byl najednou pojem. Vliv
bruselské výstavy na životní styl komunistického Československa byl dlouho patrný. Lidé
si začali všímat designu - do té doby něco takového bylo absolutní tabu. V obchodech se
objevily první moderně stylizované nábytky. Začalo se experimentovat s barvami do módy
přišly "pastelové barvy", i moje maminka nechala přemalovat byt na pastelové barvy a
marně jí nabízel malíř pan Kvíčala své služby mistra ve válečkovém dekoru!. A přestože
uplynulo od té doby skoro půl století, dodnes vidíte mříže a ploty ve stylu "brusel" -
to jsou ty naskládané trojúhelníky, svařené z armovacího drátu a podobných podřadných
materiálů. Brusel nám přinesl i příbory - mělké lžíce, jimiž nešlo nabírat polévku a
nože ve tvaru skalpelu, jimiž se nedalo nic krájet, ale bylo to moderní, byl to prostě
"brusel".
|
PSÍ PŘÍHODY: Maska hlubokého bolu
Žrádlo nebývá příčinou bolu, leda břichabolu - leč bolem míníme bol spíš duševní. Někdy
ale tomu tak je. Jako se to stalo dnes ráno.Dal jsem Bartovi do misky jeho porci. Opravdu
to není decentní jedlík. Vrhá se na misku a chce ji sežrat celou, pokud možno i s
mou rukou. Chvilku to trvalo, než se mi ji podařilo ustálit a opatrně jsem se vzdálil,
abych nepřekážel.
Nastala chvilka, kdy se musím věnovat Iris. Ta nedostává plnou porci z rána, dávám
jí jen hrst Propeska, aby jí to nebylo líto. Obvykle už stojí u dveří do kuchyně a
čeká,až na ni přijde řada.
Tentokrát na prahu nikdo nestál. Trochu mě to zaskočilo. Copak se asi stalo?
Šel jsem se po ní podívat. A našel jsem ji.
Seděla v pokoji na svém pelechu, záda namířená ke slunci, aby ji hřálo a aspoň něco
pozitivního tedy aby ji potkalo v této hodině upřímného žalu. Tvářila se tragicky.
Neříkala nic, ani pohybem nedala najevo své emoce.
Jenom slinty jí kanuly po obou stranách tlamy, táhlé, tragické.
Jistě že jsem v nejbližších chvílích příčinu jejího žalu odstranil, ale vzpomínka na
ty slinty mě provázela celý den jako němá výčitka.