|
|
O Hyeně:
Tato verze Neviditelného psa navazuje na původní koncepci z roku 1996; autor textů a obrázků je vydavatel NP Ondřej Neff. Odkazy na sekce a jednotlivé rubriky vedou do plné verze NP. Pokud máte zájem o čtení jen této verze psa, zaznamenejte si její adresu do bookmarků (oblíbených adres). | |||
[an error occurred while processing this directive]
|
Český podzim (z Moravy)
Na svatého Václava českého
bývá vína nového.
(Z knihy Český rok, kterou uspořádali Karel Plicka a František Volf
vybral Šaman.)
Úterý 2. října 2001
Tlachárník Trn je u nás teprve měsíc a proto se podivil, proč se našemu
osobnímu oddělení říká "Lidské a nelidské zdroje". Přitom ten název zní tak
normálně. Osvětlil mu to Ambrož: "Je čáp marabu člověk? Není. Ale je to náš
zdroj."
Ondřej Neff píše novou verzi románu Tma 2.0 v projektu "Autorovi přes rameno".
Neviditelný pes v srpnu odměňuje za čtení článků uživatele I LIKE Q.
|
On že by ostrahu RFE "řešil jemněji" a naznačil, že podle představ policie by obrněnci měli sloužit jako zátarasy proti případnému útoku vozidla s výbušninou. To je vskutku groteskní představa: Vinohradskou se řítí Usámův fanatik za volantem desetituny naloženou TNT. Pekelný stroj odtikává poslední vteřiny (pozná se do podle obrovského červeného displeje). Lidé přihlížejí a volají: Kde je Arnold? Kde je Bruce? Po Schwarzeneggerovi a Willisovi se zem slehla, protože Hollywood začal filmovat příběhy na téma Jak chudá dívka k štěstí přišla a My veselí kumpáni.
Nezoufejte, občané!
Naštěstí je zde bdělá stráž za volantem OT64. Ta spatří řítící se kamion a jakmile je
schopna rozeznat bělmo oka fanatikova, aktivuje rychlostní skříň Praga Wilson a OT64
se dá do pohybu. Je to jako když brankář Dominik Hašek lape rozstřel. Fanatik vlevo, OT64
vyráží k Muzeu. Fanatik zamíří vpravo, OT couvne k nádraží. To je výjev podle scénáře
"pohyblivý taran".
Teď jde o to, kdo se pod něj podepíše. Tvrdík nikoli. Ani Šedivý se k autorství nehlásí
a naznačuje, že je to story z tvůrčí dílny vnitra. Uvidíme, kam přiletí Stanislav Gross
svou helikoptérou, aby svolal tiskovou konferenci. Čekal bych ji ve čtyři ráno, na vrcholku
palebného srubu Hanička.
V Mánesu v Praze uvidíte 300 černobílých fotek, pořízených od poloviny devadesátých let ve čtyřiceti zemích světa. Téma je společné - davy lidí prchají před hladem, válkami,
Toto není nic drastického, jen jedno velké, převeliké indické nádraží. Ale i každý odjezd
vlaku znamená tak trochu exodus. Salgadovy snímky jsou na první pohled prosté, s
jednoduchou, přehlednou kompozicí.
|
U každé fotografie je krátké písemné sdělení Je to jen vysvětlení, co
obraz zachytil, kde se událost stala, co je to za lidi, kam a proč prchají. Suchost
slovního sdělení kontrastuje s tím co je na obraze; na každý z nich by se dalo dívat
hodiny. Salgado projel celý svět, aby je pořídil.
Hodně jsem byl deprimovaný, když jsem si uvědomil, že v tomto světě není úniku a není
společného jmenovatele. Hromadné útěky v Afghánistánu nebo v Angole byly vyvolány
občanskými válkami, rozvalem hodnot. Dalo by se říci - vyvolal je neúspěch
společnosti. Jenže neméně masivní útěky vyvolává úspěch společnosti. Mexičané se
hrnou přes opevněnou hranici Spojených států, která si nezadá s naší někdejší železnou
oponou, a ubozí "boat people" se snaží dostat do zemí Dálného východu, které překročily práh
prosperity. Myslel jsem i na úprky v minulosti - nebyl tu žádný Salgado, aby fotografoval
exodus Čechů z pohraničí po Mnichovu, ani vyhnání Němců z téhož pohraničí po roce 1945.
Zato dnes tu Salgado je a připomíná nám: toto je svět, ve kterém žijeme, náš svět.
Výstavu pořádá Asociace fotografů ČR a firma Amadeus Prague, kurátorkou je Lélia Wanick Salgado, výstava byla v Evropě prezentována zatím v Helsinkách, Bruselu a Paříži.
Výzva ke hře, tak se v odborné literatuře říká tomu půvabnému gestu, kdy pes skočí, lhostejno zda před jiného psa nebo před vás, a propéruje na předních tlapách. Sherry si přála, aby ji Bart pronásledoval. Ovšem, ona nehodlá běhat přímo, ona kličkuje, ona zahýbá a Bart je schopen pouze přímočarého pohybu! Na velkém trávníku před hotelem Blaženka mu Sherry předvedla, že i ona umí běžet v kruhu o velikááánském poloměru a Bart usilovně dusal za ní.
Nepokoušel jsem ji polapit, abych rozšrouboval pouzdro s telefonním číslem na jejím obojku. K setkání došlo podruhé a rád se poučím z předchozích chyb. Psí dívčinu jsem vlákal dovnitř, k nám na zahradu, a lapnul jsem ji až u domovních dveří.
Příště to bude ještě jednodušší - číslo jsem si napsal na kalendář.
Bart se na toto příště jistě těší. Sherry pravděpodobně taky. Zahrada v níž se galantní setkání odbývá už méně - ono to hraní, to je činnost, při které létají drny od tlap!