2020
leden 2. patagonská pauza 20. 21. 22. 23. 24. 25.-26. 27. 28. 29. 30. 31.
únor 1.-2. 3. 4. 5. 7. 8.-9. 10. 11. 12. 13. 15.-16. 17. 18. 19. 20. 21. 22.-23. 24. 25. 26. 27. 28. 29.
březen 1. 3. 4. 5. 6. 7.-8. 9. 10. 11. 12. 13. 14.-15. 16. 17. 18. 19. 21.-22. 23. 25. 26. 27. 28.-29. 30. 31.
duben 1. 2. 3. 4.-5. 6. 7. 8. 9. 10. 11.-12. 13. 14. 15. 16. 17. 18.-19. 20. 21. 22. 23. 24. 25.-26. 25. 28. 29. 30.
květen 1. 2.-3. 4. 5. 6. 7. 8. 9.-10. 11. 12. 13. 14. 15. 16.-17. 18. 19. 20. 21. 22. 23.-24. 25. 26. 27. 28. 29. 30.-31.
červen 1. 2. 3. 4. 5. 6.-7. 8. 9. 10. 11. 12. 13.-14. 15. 16. 17. 18. 19. 20.-21. 22. 23. 24. 25. 26. 27.-28. 29. 30.
červenec 1. 2. 3. 4.-5. 6. 7. 8. 9. 10. 11.-12. 13. 14. 15. 16. 17. 18.-19. 20. 21. 22. 23. 24. 25.-26. 27. 28. 29. 30. 31.
srpen 1.-2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.-9. 10. 11. 12. 13.



(Říjen - prosinec 2000, rok 2001, 2002, dále rok 2003, 2004 a 2005,
dále rok 2006 a 2007
rok 2008, rok 2009, rok 2010 , rok 2011 , rok 2012 , rok 2013, rok 2014, rok 2015, rok 2016, rok 2017, rok 2018, rok 2019

ČTENÍ:
Kontakt (sci-fi workshop)
Zlatá padesátá (vzpomínky na dětství)
Vietnam story (veterán Prošek vzpomíná)
Pérák kontra Globeman (Comics O.Neffa)
Vzpomínky O.Neffa na srpnové dny 1968
Galerie obrazů Ondřeje Neffa


NEVIDITELNÝ PES
ZVÍŘETNÍK
SCI-FI
Knéblův web
    WOLESCHKO.CZ

Astonův web
    NEFF.CZ

Neffova galerie
Wagnerův web
    BOSKOWAN.COM

Flag Counter


Toto je DENÍK:  do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patričně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. 
Rediguje Ondřej Neff, grafiku vytváří Tom Vild.
Listu je přiděleno mezinárodní registrační číslo ISSN 1212-673X.

Památce německého ovčáka Gordona (*23.4.1984, +5.3.1996), který mě přivedl k poznání, že události světové, domácí, rodinné a psí mají ze zřetele věčnosti stejný význam. Neviditelného psa dovedl dělat způsobem, jaký jeho nástupce rottweiler Bart (*29.9.1996, + 4.9.2008) se nikdy nenaučil napodobit. No a od 8.8.2002 památce mé ženy Michaely (*1.1.1945), která od nás na tu věčnost odešla. Tohle zase neumím já pochopit.
úterý 14.7. počítadlo.abz.cz
  • V polských prezidentských volbách zvítězil Andrzej Duda
  • Ceny emisních odpustků v EU se dostaly nejvýše za 14 let
  • Čína ohlásila sankce proti USA týkající se sporu kolem menšin
  • Zeman a Babiš gratulovali Dudovi, věří v pokračování spolupráce
  • Vláda podpořila návrh Senátu dát do Listiny právo bránit život se zbraní
  • Po Kalouskovi oznámil i Schwarzenberg, že už nebude kandidovat
  • Další obce podaly žalobu v kauze těžby u Moravského Písku
  • Soud nepromine Rathovi druhou část peněžitého trestu
  • Počasí v Praze: oblačno, 24°C

    
 border=
    Formálně nic strašného
    Co se stane, změní-li Turecko chrám Boží moudrosti v Istanbulu opět v mešitu? Ta otázka hýbe médii i diskusemi. Hýbala jimi, ještě než bylo jasné, jaký verdikt vynese soud, natož jak na něj zareaguje vláda v Ankaře.

    Zůstane chrám Boží moudrosti (Hagia Sofia) sekulární památkou světového významu? Od pátečního večera víme, že se skutečně změní v mešitu, čímž se poměry vrátí před rok 1935.

    Ti, kdo varují před islamizací, v tom předem viděli jen další kamínek turecké cesty zpět k islámu a osmanským kořenům. Vyznavači suverenity zase logicky tvrdili, že Turecko může se svým majetkem suverénně nakládat po libosti. Jenže se zapomínalo, že Hagia Sofia a vztah k ní nesou i výrazné univerzalistické poselství.

    Zjednodušeně řečeno. Stojí 1500 let. Prvních 1000 let sloužila jako křesťanský chrám a korunovační síň vládců Byzance. Dalších 500 let, po dobytí Konstantinopole osmanskými Turky, jako mešita. A dalších 100 let, od rozpadu osmanské říše, jako laické muzeum pro všechny. Byl to univerzalistický příspěvek Atatürkova Turecka světu. Ukázal, že stavbu, která sice není kánonem víry, ale přetahují se o ni věrouky i státy, lze uchovat neutrálně, inkluzivně. Je to protipól kostelů přeměněných na mešity (třeba v kyperské Famagustě) či mešit přeměněných na kostely (třeba ve španělské Córdobě). Tam fungovala zásada „buď my, nebo oni“. Kdežto Hagia Sofia přeměněná v muzeum fungovala podle zásady „my i oni“.

    Když se teď Hagia Sofia vrátí do role mešity, formálně se nestane nic strašného. Turecko jen přijde o ukázku univerzalistického řešení sporu, jakým se mohlo chlubit i vůči španělské Córdobě. Místo toho se posune ke kmenovému pojetí politiky, víry, kultury i světa. Nebude první ani poslední. Buldozerem kmenového pojetí je politika identity, jež koření v akademickém světě pokrokového Západu a jejímž současným kultem je heslo Black Lives Matter. Kmen zůstane kmenem, víra vírou – jen duch univerzalismu zapláče.
    Zbyněk Petráček
    
 border=
    Čtěte digineff.cz. Navštěvujte facebook.com /Digineff.cz
    
 border=
    Dnes bez pejsků

    Pejskové zas až zítra, dneska jsem prokaučoval Neviditelného psa i Hyenu - honili (a dohonili) jsme kometu. Více o tom příště.