![]() |
Jenže jsme o půlstoletí dál. Před půlstoletím proběhla médii fotka nahé vietnamské dívky prchající z válečného inferna. Přispěla k americké porážce ve Vietnamu. Už tenkrát poučení věděli, že fotograf zachytil scénu těsně po explozi vyvolané komunistickými partyzány a že američtí vojáci na fotce zachycení se pokoušejí prchající dívku zachránit. Mimochodem, přežila, žije v USA a má se dobře. Symbolické fotky mají i dnes konjunkturu, víc než kdy jindy. Kdo by četl, natož aby přemýšlel. Stačí se podívat a je všechno jasné. Plačící Palestinci nesou mrtvá děcka, první cena ve World Press Photo 2013, budiž tedy Izrael vyhlazen! Paul Hansenovi se podařila výstižnější propagandistická fotka než jeho kolegovi, který fotil v Egyptě. Je v tom méně emocí, pane kolego.
Konflikt v Egyptě má jinou osu, než jakou propagandistická fotka naznačuje. Nejde o konflikt dobra se zlem, zlo je za pákami buldozeru, dobro leží krváceje na zemi. Ani nejde o konflikt totality s demokracií, to vůbec ne. Jde o konflikt sekularismu s teokracií. Konflikt konceptu světsky řízeného státu s konceptem nábožensky fundamentální společnosti. Kdyby si tohle Západ včas uvědomil před invazí do Iráku, mnoho dnes mrtvých lidí by mohlo žít. No a jestli užiteční idioti pomohou islamistickým fanatikům zvítězit, v daném případě v Egyptě, třeba i působivými fotkami masírujícími veřejné mínění, pak počet mrtvých pěkně stoupne.
![]() |
No ovšem, Fanánek, známý to slídič a sežratel. Moudrý to Pepa, prozíravý, chválil jsem ho v duchu. Ohlédl jsem se, kdepak asi Fanáek je? Nebyl daleko. Připlížil se a jediným atakem sežral buřty, které na večerní opékání přinesla Ljuba.
Ano, ano. K překonání Fanánkovy lstivosti je třeba důvtipu přinejmenším tuplovaného.
A jak je to se žihadly? Psaljsem o nich včera. Nora po dvaceti žihadlech zcela v pořádku, Ljuba má po tom jednom pořád ještě oteklý kotník.
![]() |