Na jevu zvaném "nehodovost", což je v podstatě permanentní přírodní katastrofa, horší než všechny holomrazy a povodně a vichřice a bouřky dohromady, protože to s nemilosrdnou pravidelností kosí stovky životů, je zajímavá ta jakási statistická stálost. Každý jednotlivý případ je do značné míry náhodný. Dělají se časové snímky a ty dokazují, že v určité chvíli by stačilo maličko ubrat nebo maličko pohnout volantem a k nehodě by nedošlo. Nikdo nezjistí, v kolika případech se maličko ubralo a maličko pohlo volantem a nehoda se nestala. Je to individuální náhoda. Ale v celku je to propojeno jakousi podivnou osudovostí. Smrtelných úrazů na silnici - statistiky - ubývá a tendence je stálá. To je jeden z nepopiratelně pozitivních prvků, jimiž se veřejná správa může pochlubit. Stát má mnoho funkcí a samozřejmě že i regulace dopravy k nim patří. Ta klesající tendence počtu mrtvých je zřejmý následek větší přísnosti. Jenže co s tím poměrem žena - muž? Ten jev má bezesporu souvislost s chvastounstvím a touhou vyniknout a prosadit se. Jsou to maskulinní archetypy. Lze je nějak ovlivnit?
Je tu ale jedna pochmurná spravedlnost. Muži se víc zabíjejí za volantem a ženy už ve velmi mladém věku, tedy dívky, jak to pozoruji, se zabíjejí cigaretami. Ne hned, to budou mnoho desítek let smrdět dehtem a pak to přijde.
Jenže tyhle statistiky se vedou odděleně.
Podotek k včerejšímu úvodníku
Úvodník měl titulek "Hledá se slušný chlapec do primátorského postu". Dostal jsem kritický mail jedné čtenářky, že by mohlo jít i slušnou dívku! Samozřejmě měla pravdu a dozvídám se, že Magda Vašáryová by snad měla usilovat o primátorský post v Bratislavě. Určitě souhlasím. Třeba by se i v Praze našla protivnice pana Tůmy... aby se utkala v džungli, kde se miliardy propadají do tunelu Blanka a webová stránka stojí čtvrt miliardy.