2023
leden 2. 3. 4. 5. 6. 7.-8. 9. 10. 11. 12. 13. 14.-15. 16. 17. 18. 19. 20. 21.-22. 23. 24. 25. 26. 27. 28.-29. 30. 31.
únor 1. 2. 3. 4.-5. 6. 7. 8. 9. 10. 11.-12. 13. 14. 15. 16. 17. 18.-19. 20. 21. 22. 23. 24. 25.-26. 27. 28.
březen 1. 2. 3. 4.-5. 6. 7. 8. 9. 10. 11.-12. 13. 14. 15. 16. 17. 18.-19. 20. 21. 22. 23. 24. 25.-26. 27. 28. 29. 30. 31.
duben 1.-2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.-9. 10. 11. 12. 13. 14. 15.-16. 17. 18. 19. 20. 21. 22.-23. 24. 25. 26. 27. 28. 29.-30.
květen 1.-2. 3. 4. 5. 6.-8. 9. 10. 11. 12. 13.-14. 15. 16. 17.

červen (po pauze) 7. 8. 9. 10.-11. 12. 13. 14. 15. 16. 17.-18. 19. 20. 21. 22. 23. 24.-25. 26. 27. 28. 29. 30.

červenec 1.-2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.-9. 10. 11. 13. 14. 15.-16. 17. 18. 19. 20. 21. 22.-23. 24. 26. 27. 28. 29.-30. 31.

srpen 1. 2. 3. 4. 5.-6. 7. 8. 9. 10. 11. 12.-13. 14. 15. 16. 17. 18. 19.-20. 21. 22. 23. 24. 25. 26-27. 28. 29. 30. 31.

září 01. 02.-3. 04. 05. 06. 07. 08. 9.-10. 11. 12. 13. 14. 15. 16.-17. 18. 19. 20. 21. 22. 23.-24. 25. 26. 27. 28. 29. 30.-01

říjen 2. 3. 4. 5. 6. 7.-8. 9. 10. 11. 12. 13. 14.-15. 16. 17. 18. 19. 20. 21.-22. 23. 24. 25. 26. 27. 28.-29. 30. 31.

listopad 01. 02. 03. 04.-5. 06. 07. 08. 09. 10. 11.-12. 13. 14. 15. 16. 17. 18.-19. 20. 21. 22. 23. 24. 25.-26. 27. 28. 29. 30.

prosinec 01. 02.-03. 04. 05. 06. 07. 08. 09.-10. 11. 12. 13. 14. 15. 16.-17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24.-26. 27. 28. 29. 30.-31.

2024
leden 2. 3. 4. 5. 6.-7. 8. 9. 10. 11. 12. 13.-14. 15. 16. 17. 18. 19. 20.-21. 22. 23. 24. 25. 26. 27.-28. 29. 30. 31.
únor 1. 2. 3.-4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.-11. 12. 13. 14. 15. 16. 17.-18. 19. 20. 21. 22. 23. 24.-25. 26. 27. 28. 29.
březen 1. 2.-3. 4. 5. 6. 7. 8. 9.-10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 18. 19. 20. 21. 22. 23.-24. 25. 26. 27. 28.

(Říjen - prosinec 2000, rok 2001, 2002, dále rok 2003, 2004 a 2005,
dále rok 2006 a 2007
rok 2008, rok 2009, rok 2010 , rok 2011 , rok 2012 , rok 2013, rok 2014, rok 2015, rok 2016, rok 2017, rok 2018, rok 2019, rok 2020, rok 2021, rok 2022


ČTENÍ:
Kontakt (sci-fi workshop)
Zlatá padesátá (vzpomínky na dětství)
Vietnam story (veterán Prošek vzpomíná)
Pérák kontra Globeman (Comics O.Neffa)
Vzpomínky O.Neffa na srpnové dny 1968
Galerie obrazů Ondřeje Neffa


NEVIDITELNÝ PES
ZVÍŘETNÍK
SCI-FI
Knéblův web
    WOLESCHKO.CZ

Astonův web
    NEFF.CZ

Neffova galerie
Wagnerův web
    BOSKOWAN.COM

Flag Counter


Toto je DENÍK:  do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patričně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. 
Rediguje Ondřej Neff, grafiku vytváří Tom Vild.
Listu je přiděleno mezinárodní registrační číslo ISSN 1212-673X.

Památce německého ovčáka Gordona (*23.4.1984, +5.3.1996), který mě přivedl k poznání, že události světové, domácí, rodinné a psí mají ze zřetele věčnosti stejný význam. Neviditelného psa dovedl dělat způsobem, jaký jeho nástupce rottweiler Bart (*29.9.1996, + 4.9.2008) se nikdy nenaučil napodobit. No a od 8.8.2002 památce mé ženy Michaely (*1.1.1945), která od nás na tu věčnost odešla. Tohle zase neumím já pochopit.
čtvrtek 27.3. 2003,
  • Miloš Zeman varuje ze své chalupy na Vysočině, že sociální demokracii hrozí pád a doporučil, aby nastávající sjezd sesadil Vladimíra Špidlu a ustavil novým šéfem strany Zdeňka Škromacha, na sjezd se osobně nechystá
  • Vláda rozdělí čtyři miliardy získané od evropského Fondu solidarity na krytí škod po povodních, budou se jím hradit faktury z druhé poloviny loňského roku
  • Návrh na snížení hladiny osvětlení v blízkosti hvězdáren neprošel ve vládě kvůli legislativním nedostatkům, aby bylo možno nařízení vydat, bude nutno měnit zákon o ochraně ovzduší
  • Na schválen í parlamentem záleží, zdali lidé kteří uspěli u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku budou moci svoji při obnovit před Ústavním soudem
  • Senát schválil novelu obchodního zákoníku, bylo to důležití, jinak by od prvního dubna byly na vodě obchodně-právní vztahy v zemi
  • Generální štáb připravuje vyslání bojového oddílu do Kuvajtu, aby tam v případě potřeby chránil náš protichemický prapor
  • 72% Čechů je proti válce v Iráku, odpor vzrůstá
  • Podle ředitele Bezpečnostní informační služby Jiřího Růžka kleslo riziko teroristického útoku na sídlo rozhlasové stanice Svobodná Evropa v Praze
  • Soud rozhodl, že autorská práva na loutky Hurvínka a Spejbla patří ředitelce jejich divadla Heleně Škáchové a nikoli Ústavu sociálních služeb v Plzni, dědic zakladatele divadla Josefa Skupy
  • Michael Dickson podezřelý z aktivit v rámci irského terorismu bude vydán z České republiky do Německa k trestnímu stíhání
  • Hlavní nádraží v Praze bylo opět ochromeno vinou neznámého idiota, který oznámil uložení bomby, výluka trvala hodinu
  • V neděli nastane letní čas
  • Počasí Praha: Vcelku moc hezky, ba teplo

    Od 7.března až do 30.dubna můžete na adrese lahvac.pooh.cz nominovat své tři nejvíce oblíbené (či nejvíce používané) weby. Podmínkou platnosti nominace bude uvedení platné e-mailové adresy a nominování všech tří tipů na nejvíce oblíbený web roku 2003. Nominovat můžete pouze takové weby, které jsou v českém jazyce nebo jsou určeny pro české čtenáře (takže ani slovenština není vyloučena, musíme přece udělat radost Mahuleně).
    Redakci Neviditelného psa potěší, když budete nominovat weby
    neviditelnypes.cz, hyena.cz a digineff.cz.

    ČESKÝ POLITICKÝ CIRKUS: Soud o Spejbla a Hurvínka
    Za mírně pobaveného zájmu části veřejnosti proběhl soud o autorských právech na postavy Spejbla a Hurvínka. Pokud si kdo myslí, že to jsou postavy Josefa Skupy, mýlí se. "Postavu Spejbla vymyslel a vyřezal Karel Nosek," vysvětluje ředitelka divadla S+H Helena Štáchová v Lidových novinách. "Hurvínka vymyslel a vyrobil synovec Karla Noska, Gustav, a přinesl ho do divadla Skupovi jako překvapení," pokračuje. Na otázku redaktorky Marie Homolové, jak to, že vždycky označovali za jejich otce Skupu, Helena Štáchová odpovídá:
    "Samozřejmě. A budeme to dělat dál. Z trojice jejich otců byl tím prvním, ale ne jejich autorem. "
    V autorském právu se objevil nový pojem: otcovství. Tímto otcem není autor, ale... kdo vlastně? Ponechme pokusů o žertování na téma, jak se stát otcem Spejbla a Hurvínka a kdo by musel býti matkou, aby z kopulace vzešla taková dítka. Otec je zřejmě ten, o kterém si všichni myslí, že je autorem, ale není autorem, protože je... otcem.

    Takže se může ukázat, domnívám se, že Jiří Trnka je sice otec, ale není autor loutek z filmů Jiřího Trnky. Vždyť takového ponocného například nevymyslel. Ponocní, to byli veřejní oudové za starých časů, nikdo na ně nemá copyright. Loutky Trnka bezpochyby nevyrobil, šatičky na ně neušil, bůh ví, jestli by dokázal navléknout do jehly nit!

    Všimněte si, prosím, že nezpochybňuji rozhodnutí soudu, který práva na Spejbla a Hurvínka neurčil ve směru dědictví po Josefovi Skupovi, ale ve směru divadla Spejbla a Hurvínka, tedy ke skupině lidí, kteří žijí z toho, že kdysi dávno Josef Skupa... počal Spejbla a Hurvínka. A dokonce ani nezpochybňuji dobré úmysly a záměry Heleny Štáchové a jejího divadla. Jen je mi divný ten právní pojem otcovství.

    Doufám, že na plakátech a v programech a v propagačních materiálech bude nadále psáno Spejbl a Hurvínek, světoznámé postavy autorů Karla a Gustava Noskových. Pokud by tam, bylo psáno, že to jsou Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy, bylo by to cosi jako přiznání falešné hry, vždyť Skupa není podle všeho autor, tak jak by bylo možno se jeho jménem zaštiťovat? Leda že naši poslanci neschválí novelu autorského zákona, která pevnými svazky paragrafů ukotví právní pojem otec ve smyslu autorského práva - vůči dílu pak budou vztahy dva - otcovský a autorský a dědit bude možno pouze autorství, kdežto jakmile půjde o autorství, vlastnictví přijde na toho, kdo si vlastnictví dřív zaregistruje a takové vlastnictví pak bude mít přednost před dědictvím. Ovšem to by musel parlament schválit v zákoně. Zatím je to jenom kuriozita.
    Jsem zvědav, zda divadélko Spejbla a Hurvínka v tomto smyslu učiní dosti silnou loby a dokáže práskat parlamentem o zem tak, jako to dokázal Telecom nebo TV Nova.

    RODINA A PŘÁTELÉ: Chvála pro keř zvaný vilín
    19. února jsem se tu zmiňoval, že vilín kvete "už tři neděle, možná měsíc". Kvete nadále. A nejen to. Začal vonět!

    Je to podivuhodná dřevina. Objevili jsme ho s Míšou kdysi v parku v Průhonicích. Několikrát jsem se pokoušel ho na zahradě pěstovat, ale teprve v posledních nějakých deseti letech se to daří. Jeho parádní číslo začíná v polovině ledna, bez ohledu na to, zda je mráz a sníh. Má holé větve - a najednou z něho vypučí kvítka, spíš fousky, žluté pápěrky. Marně si kladu otázku, k čemu slouží tahle kvítka. Pokud jsem v hodinách biologie dával pozor, květy lákají hmyz a slouží jako prostředek k opylování. Copak v lednu létá nějaký hmyz?

    Vilín je - na mé zahradě - rekordmanem v tom smyslu, že kvete nejdřív. A pak taky kvete nejdéle - blíží se konec března a květy nejenže neopadávají, květy se rozvíjejí! Navíc začaly vonět.

    To je další znamenitá vlastnost tohoto keře.
    Zdá se, že vše co dosud předváděl od poloviny ledna byla jen "selfpromotion", propagace sama sebe. Jeho kvítka měla efekt toliko dekorativní. V pusté zahradě působí oblak žlutých kvítek jako zjevení.
    Jenže teď už má konkurenci, tu a tam se něco bělá nebo žlutí, kvetou krokusy, kvete podběl - kdo by obdivoval vilín?
    A vilín nasadil další zbraň, vůni. Snad jen kalina dovede na zahradě vonět tak silně. Výkon si zaslouží obdiv. Za chvilku se i vilín oblékne do zeleného a bude z něho obyčejný keř - až do poloviny ledna 2004, kdy svoje představení spustí znovu.

    PSÍ PŘÍHODY: Zvědavost až příliš intenzivní
    Cíl mého včerejšího nákupu byste neuhádli: umělé květiny. Copak si zařizuju hospodu?
    Nikoli. Vytvořil jsem si zátiší, které používám k pořizování referenčních snímků pro moji webovou stránku o digitální fotografii Digineff. V zátiší je zakomponována tabulka s čárovými obrazci, pak jedna moc hezká panenka, kterou jsem uzmul mé dceři Ireně - vrátím neumatlanou a nepotrhanou (bodejť by ne, ta by mě prohnala!) a pak jsem do toho vložil umělé ovoce a květiny.

    Poslední dávku jsem přinesl včera. Bart mě vítal u vrátek. Hned se hnal k igelitovému pytlíku v mé ruce.
    "To není nic k jídlu, Barte," ujišťoval jsme ho. Vedu s ním zbytečné řeči. Se svým čichem musí dávno vědět, že uvnitř není ani kolečko salámu, ani jediný piškot - jen dráty, tkanina, plas.
    Důvěřuj, ale prověřuj - tak znělo heslo soudruha Gottwalda a Bart se jím řídí.
    Nejenže nepřestal čmuchat, on vnořil hlavu dovnitř. A nejen vnořil. On ji vynořil - a třímal větev umělé forzýtie v tlamě!
    Vlídnost je nutno v takovém případě překlopit do přísnosti.
    Bart odehnán, pytlík uzavřen. Jen několik urvaných žlutých kvítků zůstalo na dlažbě.
    Bart by mohl předstírat, že je intoš který bojuje proti kýči. Obávám se však,že by Bartovi toho intoše nikdo neuvěřil, ani kdyby vysedával v kavárně Louvre od rána do večera.

    NEVIDITELNÝ PES    EUROPE'S    ZVÍŘETNÍK    VĚDA    SCI-FI